Dizains - FCA Importers - Alfaromeo

Dizains

Dizains

BLOCK-1

UZBŪVE

Alfa Romeo emblēma tika radīta 1910. gadā, kad Milānā tika nodibināts Alfa Romeo uzņēmums. Emblēmā redzami divi visiem labi zināmi simboli — pašvaldības karoga sarkanais krusts un Viskonti trases serpentīns. Tagad šī emblēma rotā Lombard spēkratus. Kopš 20. gadsimta sākuma tā ir saglabājusies gandrīz nemainīga.

RAKSTURĪGĀS PAZĪMES

Pirmā emblēma tika izveidota laikposmā no 1910.–1915. gadam. Nosaukums A.L.F.A. radās jau pašā uzņēmuma darbības sākumā kā saīsinājums no Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Tā apaļajā formā atpazīstami Viskonti ģimenes heraldikas simboli. Aplis ir sadalīts divās daļās. Kreisajā pusē uz balta fona redzams sarkans krusts, bet labajā pusē — ātrumsacīkšu trases serpentīns pūķa veidolā, ko Viskonti ģimene uztvēra kā ienaidnieku. Vārdus Alfa un Milano atdalīja divi Savojas dinastijas mezgli, kas emblēmā bija attēloti līdz Itālijas monarhijas gāšanai.

PĀRVEIDOJUMI

Pirmo reizi oriģinālā Alfa Romeo emblēma tika pārveidota 1915. gadā, kad uzņēmuma vadību pārņēma inženieris Nikola Romeo, un emblēmai tikai pievienots viņa uzvārds, izveidojot jaunu nosaukumu „Alfa Romeo”. Vienlaikus P2 uzvara pirmajās pasaules ātrumsacīkstēs emblēmai pievienoja jaunu elementu — tās perimetru sāka rotāt sudraba lauru lapu vainags. Pēckara perioda vienkāršība un fakts, ka emblēmas oriģinālais šablons Otrā pasaules kara bombardēšanās bija iznīcināts, bija divi galvenie iemesli, kāpēc emblēma kļuva vienkāršāka un vienkrāsaina. Līdz ar Itālijas Republikas proklamēšanu no emblēmas pazuda divi Savojas dinastijas mezgli, ko aizstāja viļņotas līnijas. 20. gadsimta 50. gados emblēma tika atjaunota tās sākotnējā krāsainajā spozmē, bet 1972. gadā tika nolemts no emblēmas izņemt vārdu Milano saistībā ar jaunas Alfa Sud rūpnīcas atvēršanu pie Neapoles.

BEIDZAMĀS PĀRMAIŅAS

Beidzamās pārmaiņas emblēmas veidolā notika 20. gadsimta 80. gados, kad tika palielināts tās diametrs un izņemts lauru lapu vainags. Alfa entuziastiem visā pasaulē šī emblēma vienmēr ir bijis aizrautības un sportiskuma apvienojums, īstu un patiesu vērtību simbols, mūžīgas mīlas stāsts.

BLOCK-3

PRIEKŠPUSE

Priekšpuse katru spēkratu padara atšķirīgu un ļauj to atpazīt no pirmā acu uzmetiena. Arī tradicionālā sporta auto zīmola Alfa Romeo priekšpuse ir atraktīva un agresīva, vēstot par tajā izmantoto tehnoloģiju augsto kvalitāti un izsmalcinātību.

PIRMSĀKUMI

1910. gada 24 ZS modeļa priekšpusi rotāja liels, vertikāli novietots misiņa radiators, kura sānos atradās divi gāzes lukturi. Divdesmit gadus vēlāk auto priekšpuse jau bija izveidota slīpāka un ar aizsargrežģi. Līdz ar jaunu apstrādes procesu ieviešanu automobiļu formas kļuva līganākas un dinamiskākas. Vispirms 8C 2900 B Lungo modelī un pēc tam Villa d’Este modelī jau varēja ieraudzīt emblēmas formu ar papildu gropēm.

“TRILOBO”

Tikai ar Giulietta atnākšanu mēs ieraugām slaveno trīsdaļīgo „trilobo” motīvu ar centrālo vairogu, ikoniskajām sānu ūsām un apaļiem priekšējiem lukturiem. Mūsdienu modernajā vai, precīzāk, racionālajā laikmetā spēkrata priekšpusi visā tās platumā aizņem gaisa ieplūde, kurā iestrādāts vairogs un priekšējie lukturi. Tieši lukturi ir piedzīvojuši vislielākās izmaiņas. GTA priekšējie lukturi bija apaļi, Alfasud —taisnstūrveida, Alfa 75 — trapecveida. 164 un GTV/Spider emblēma atgriezās uz motora pārsega, bet 156 modelī tā ieņēma dominējošo lomu spēkrata priekšpusē, numura zīmi pavirzot uz sāniem. Beidzamajos gados Alfa Romeo automobiļi atkal un atkal atgriezušies pie ikoniskā „trilobo” motīva, piemēram, 147 vai 8C Competizione, iezīmējot jaunu pavērsienu Brera ģimenes attiecībās.

LAIKMETĪGUMS

Priekšpuse joprojām ir spēkratu atšķirīgais elements pat jaunākajiem Alfa modeļiem. Īpaši izceļas Alfa MiTo priekšpuse, ko rotā bagātīga gaisa ieplūdes atvere, lai krāšņajam spēkratam dotu iespēju elpot. Tam ir stilizēts klasiskās versijas režģis un emblēma uz motora pārsega. Savukārt jaunās Giulietta priekšpuse veidota ap klasisko emblēmu, kas ir būtisks šā spēkrata elements un novietots starp gaisa ieplūdes atverēm.

BLOCK-5

RITEŅU DISKI

DISKI Izsmalcinātie, precīzie Alfa Romeo riteņu diski harmonijas un elegances ziņā nav sajaucami ne ar viena cita auto diskiem. Šī atšķirīgā iezīme apliecina nebeidzamu tiekšanos pēc formas un materiālu perfekcijas.

TRADĪCIJA


Alfa pirmā 24 ZS spēkrata diski ar 12 masīviem koka spieķiem bija visa sākums. To lielais svars drīz vien lika meklēt vieglāku risinājumu. Meklējumu rezultātā radās tangenciālie metāla spieķi ar centrālo divu spārnu stiprinājumu. Dažos gadījumos spieķi bija paslēpti zem apjomīgiem pusapaļiem alumīnija vākiem, kā Villa d’Este modelī, kas ieguva stila balvu. Pēc Otrā pasaules kara tika uzsākta automobiļu masveida ražošana, tāpēc radās nepieciešamība pēc presētiem tērauda diskiem ar caurumiem un hroma apvalkiem. To piemērs ir 1954. gada Giulietta un 1962. gada Giulia Saloon. Nevar nepieminēt 6C CM ar tangenciāliem spieķiem un priekšējiem diskiem ar pārkari, lai tajos varētu ievietot masīvos disku bremžu kaliperus.

INOVĀCIJA


Vēlme pārvietoties arvien ātrāk noveda pie vieglmetāla sakausējuma diskiem, kādi ir izmantoti TZ, TZ2 un 33 Stradale. Beidzamajam no trim modeļiem disku izliektā virsma ir pieminēšanas vērta. Turpmākajos gados šādi diski standarta aprīkojumā tika izmantoti top klases spēkratiem — 156 (zvaigznes formas vieglmetāla sakausējuma diski ar apaļiem caurumiem) un 147 GTA. Savukārt Alfa MiTo diskiem bija platāks kanāls. Šāda izvēle acīmredzami ļāva uzlabot veiktspēju lielākas riepu virsmas rezultātā. Jaunajām Giulietta versijām, kā Progressive, Distinctive un Quadrifoglio, ir dažādas disku caurumu interpretācijas. Attīstības process turpinās gan pārskatot vecos dizainus, gan meklējot jaunus risinājumus.

BLOCK-7

ROKTURIS

Rokturis ir viena no detaļām, kas Alfa Romeo pastāvēšanas laikā ir piedzīvojis vislielākās pārmaiņas.
Dažreiz konstruktori centās rokturi paslēpt, citreiz tas tika izmantots kā dizaina elements.

PIRMIE MODEĻI

Pirmajiem modeļiem rokturi bija līdzīgi parastiem mājas durvju vai citiem rokturiem. 24 ZS rokturis līdzinās trauku skapīša rokturim, savukārt 20-30 ir izmantots sviras rokturis, ko joprojām lieto māju celtniecībā.

KLASISKIE ROKTURI

Attīstoties autobūvei, turpmākajos gados rokturi arvien vairāk sāka izskatīties pēc automobiļu rokturiem (2000 Sportiva rokturis bija paslēpts), lai gan tie joprojām nebija līdz galam izstrādāti līdz pat pirmajiem pēckara gadiem. Rokturi, ko mēs šodien dēvējam par „klasiskiem”, ir izstrādāti 20. gadsimta 50. un 60. gados: hroms, ergonomika un poga atvēršanai. Tādi ir Giulietta Sprint un Giulia rokturi.

VIENLĪMEŅA ROKTURI

60., 70. un 80. gados rokturi rūpīgi tika paslēpti durvju profilā un saplūda ar automobiļa korpusu. Šo periodu ilustrē trīs piemēri: Giulia GT, Alfetta GTV un Alfa 164.

PĀRMAIŅAS

Ap 1990. gadu rokturis kļuva par izpētes un attīstības objektu: apjomīgs un hromēts priekšpusē kā divas ar zīmuli ievilktas līnijas sānu paneļos, kamēr aizmugurējo durvju rokturi bija paslēpti durvju profilā, spēkratam piešķirot sportiskas kupejas formu. Tāds pats risinājums tika atkārtots 147, GT un MiTo modeļiem, savukārt jaunajam ģimenes automobilim 159 hromētais trīsstūra formas rokturis izcēlās uz sānu paneļa, šim „pieaugušajam” automobilim ļaujot izskatīties iespaidīgākam. Seno rokturu raksturīgās īpašības redzamas jauno laiku modeļos, piemēram, jaunajai Giulietta ir eleganti un apslēpti aizmugurējo durvju rokturi.

BLOCK-9

MATERIĀLI

Izmantotie materiāli atspoguļo autobūves tehnoloģisko attīstību. Alfa Romeo tieksme ražot arvien izturīgākus un vieglākus automobiļus ar uzlabotu veiktspēju nodrošināja to, ka katra spēkrata sastāvdaļa tika izstrādāta un konstruēta, izmantojot visnesavienojamākos materiālus.

METĀLI

Pirmā 1910. gadā uzbūvētā auto raksturīgākā pazīme bija metāla lietojums ne tikai automobiļa korpusā, bet visā tā uzbūvē. Otrs vēsturiski vairāk vai mazāk izmantotais materiāls bija tērauds. Labs, bagātīgs tērauda lietojums redzams AR51, tā sauktajā „Matta”. Savukārt titāns, kā struktūras elements, tika izmantots sporta automobiļu šasijās un atsperojuma sistēmā 1982. gada F1 179. Laika gaitā mehāniskajos, uzbūves un virsbūves komponentos arvien vairāk tika izmantots alumīnijs un tā sakausējumi. Tas labi redzams 1965. gada GTA. Jaunākajos Alfa Romeo spēkratos tiek izmantots alumīnijs, augstas izturības tērauds un magnijs, ļaujot par 35 % samazināt komponentu svaru.

KOMPOZĪTI

Patiesi izcilus rezultātus varēja sasniegt tikai ar „kompozītu” materiālu ienākšanu autobūvē, kas vispirms tika izmantoti sacīkšu auto virsbūvēs, bet vēlāk visā to korpusā. Labs piemērs tam ir 33 SC 12 (1977), kurā izmantota stiklšķiedra, vai Gruppo C (1986) — modelis, kurā dominēja Kevlar. Kompozītmateriālu lietojums sasniedza galējo robežu 8C Competizione, kuras oglekļa elementi to padara vienkārši unikālu, un Alfa MiTo ar alumīnija un oglekļa šķiedras ielaidumiem.

PLASTMASAS

Kādreiz plastmasa bija lēts materiāls, ko izmantoja, lai aizstātu daudz cēlākus materiālus, tādus kā metāls, koks un āda. Mūsdienās plastmasa ir dizaina instruments. Tehnoloģijas ir ļāvušas iegūt materiālus, kas labi izskatās un kam ir patīkami pieskarties. Tādas, piemēram, ir matētās un mīkstās plastmasas. Pateicoties to dizainam, izgatavošanas tehnoloģijām un apdarei, plastmasas ir viegli kombinējamas ar citiem materiāliem un izmantojamas interjera apdarei pat top klases automobiļos. Mūsdienās no plastmasas izgatavotās ārējās detaļas tiek krāsotas un ir grūti atšķiramas no metāla detaļām, taču tās samazina automobiļa svaru un ražošanas izmaksas.

INSTRUMENTU PANELIS

Kā ikvienā automobilī, bet Alfa Romeo spēkratos, iespējams, vairāk nekā citos, instrumentu panelis ir viens no elementiem, kas piedzīvojis lielas pārmaiņas. Instrumentu panelis atspoguļo auto attīstību gadu garumā.

ATTĪSTĪBA

1910. gadā, lai vadītu automobili, pietika ar dažiem, pie vienkārša koka dēļa pieskrūvētiem instrumentiem. Modeļiem mainoties, instrumentu panelis kļuva arvien sarežģītāks. Instrumentu skaits auga, un koku aizstāja panelis — sākotnēji plakans, bet vēlāk reljefs. Pēc Otrā pasaules kara instrumentu paneļa un pogu izgatavošanai sāka izmantot tādus sintētiskos materiālus kā Bakelite un Perspex. Tas redzams Villa d’Este un Giulia T.I. modeļos. Tā mēs pakāpeniski pieradām pie klasiskiem, apaļas formas instrumentu paneļiem, kas arī tagad ir tipiskā Alfa Romeo instrumentu paneļa forma ar tahometru un spidometru autovadītāja priekšā. Sacīkšu auto un absolūto sporta auto gadījumā, kā T22 un 33 Stradale, spidometrs tika pavirzīts uz pasažiera pusi. Šajā instrumentu panelī galvenajiem instrumentiem ir pievienoti palīginstrumenti ar mazāku diametru (degviela, eļļa un ūdens), kas novietoti instrumentu paneļa centrā. Tas redzams 1966. gada Duetto, Alfa 156 un arī 8C Competizione.

JAUNĀKO LAIKU INSTRUMENTU PANEĻI

Laika gaitā instrumentu panelis ir kļuvis vairāk orientēts uz autovadītāju, lai viņam perfekti ļautu kontrolēt spēkratu, pasažieru salonu un lai viņam viss būtu viegli sasniedzams. Vadītāja spēja visu kontrolēt sniedz drošības un komforta sajūtu pasažieriem. Kas ir mainījies visjaunāko Alfa Romeo modeļu instrumentu paneļos? Tagad tas ir iedarbīgs instrumentu panelis ar intuitīvo kontroli un grafiku, kas izstrādāta īpaši Alfa Romeo MiTo vadītājiem. Jaunās Alfa Romeo Giulietta instrumentu panelis ir horizontāls un atgriežas pie vēsturiskajām 1950. gadu Giulietta rūpīgajām un vieglajām līnijām, ko papildina centrā novietots balansieris.

Jaunākais no Alfa Romeo