Alfa Romeo Logo

Models

Alfa Romeo vēsture – no militārā aprīkojuma ražošanas līdz leģendāriem panākumiem


Pirms 111 gadiem dibināto Itālijas automobiļu ražošanas uzņēmumu vislabāk raksturo teiciens “daži ražo, mēs ražojam dažiem.” Alfa Romeo vienmēr iemiesojis unikālu kaislību pret automobiļiem, un tas plāno kļūt par globālu premium autoražotāju Stellantis grupā, kurā ietilpst Alfa Romeo.

Atzīmējot auto ražotāja īpašo jubileju, “Autobrava” ir apkopojuši astoņus interesantus faktus par Alfa Romeo ražoto automobiļu vēsturi.

Trīs dibinātāji

Aiz šī uzņēmuma stāv trīs cilvēki – dizainers, uzņēmējs un autobraucējs. Dizainers Džuzepe Merosi jau bija sev nopelnījis cieņu uzņēmumos Fiat, Lentz un Bianchi, kad viņš kļuva par tehnisko direktoru Anonima Lombarda Fabbrica Automobili rūpnīcā. Tikmēr uzņēmēja Nikolas Romeo un uzņēmuma ceļi krustojās jau Pirmā pasaules kara sākumā. Viņš izglāba uzņēmumu no bankrota, iegūstot lielu pasūtījumu armijas vajadzībām un pārdēvējot kompāniju, tās nosaukumā viņš iekļāva savu vārdu. Autobraucējs Ugo Sivoči aizveda Alfa Romeo līdz uzvarām autosacīkstēs. Viņš savu karjeru uzņēmumā sāka kā sacīkšu komandas autobraucējs un izmēģinātājs, taču ātri vien kļuva par leģendāru autobraucēju, kad viņš 1923. gadā ar Alfa Romeo RL uzvarēja slavenās Sicīlijas sacīkstes Targa Florio.

Pirmie soļi

1910. gadā Itālijā dibinātā uzņēmuma sākotnējais nosaukums bija ALFA (itāļu valodā Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Šis zīmols autoražošanas nozarē radās pateicoties uzņēmēja Kavaljēri Ugo Stellas lēmumam pārņemt Francijas automobiļu ražotni netālu no Milānas.

Tajā pašā gadā tika radīti uzņēmuma pirmie automobiļi ALFA 24 HP un 12 HP, un šajos nosaukumos tika ietverta to jauda. Pagāja vien desmit gadu, kad šie automobiļi sāka dominēt Eiropas autosacīkšu arēnā. ALFA 24 HP jauda vēlāk tika palielināta līdz 40 zirgspēkiem, un tas spēja sasniegt 100 km/h maksimālo ātrumu.

Kara veiktas korekcijas

Pirmā pasaules kara laikā ALFA bija spiests pārtraukt ražot automobiļus. Inženieris un tulks Nikola Romeo, kurš 1915. gadā pārņēma uzņēmuma vadību, kara laikā pielāgoja rūpnīcu militārā aprīkojuma ražošanai.

Taču jau 1919. gadā (gadu pēc kara beigām) rūpnīcā tika atsākta automašīnu ražošana. 1920. gadā tirgi tika iepazīstināti ar Torpedo 20-30 HP modeli, kas kļuva slavens kā sacīkšu automobilis un bija pārdotākais Alfa Romeo modelis. Atvērtās virsbūves Torpedo spēja ietilpt četri līdz septiņi cilvēki, un tikpat daudz cilvēku varēja sasēsties Torpedo limuzīna versijā ar slēgtu virsbūvi.

Torpedo panākumi bija daļēji skaidrojami ar to, ka šo modeli jo sevišķi bija iecienījuši Itālijas armijas vadītāji, un Alfa Romeo 20. gadsimta 30. gados veiksmīgi ražoja gan sacīkšu, gan tradicionālos automobiļus.

Ģimenes auto, kas uzvar sacīkstēs

Tuvojoties 20. gadsimta 30. gadiem, valstī pie varas nāca Musolīni un valdīja fašisms. Nikola Romeo nolēma pamest uzņēmumu, kura vadību bija pārņēmusi valdība. Tajā pat laikā Alfa Romeo zīmols jau bija kļuvis par Itālijas simbolu.

Tas bija laiks, kad Alfa Romeo bija ieguvis reputāciju kā greizsirdīgs autoražotājs. 8C 2300 modelis ticis nodēvēts par vienu no labākajiem sacīkšu automobiļiem pasaulē un nesa uzņēmumam milzīgus panākumus, tostarp Mille Miglia un Lemānas 24 stundu izturības sacīkstēs.

Uzņēmums drīz guva panākumus arī mārketinga jomā, un pasaulē radās jauns itāļu moto “ģimenes automobilis, kas uzvar sacīkstēs”.

Nonāca Fiat rokās!

1986. gadā Alfa Romeo, kas joprojām piederēja Itālijas valdībai, tika pārdots Fiat grupai. Tuvojoties gadsimta mijai, Alfa Romeo bija uzlabojis savu modeļu piedāvājumu ar moderna dizaina automobiļiem. 1992. gadā tirgū tika prezentēts 155 modelis, kas tajā pašā gadā ieguva Itālijas Superturism čempionāta titulu, bet pēc diviem gadiem arī Lielbritānijas Salonauto čempionāta titulu.

Šim modelim 1998. gadā sekoja modelis 156, kas ieguva Eiropas gada automobiļa balvu, modelis 147 2001. gadā, modelis GT 2003. gadā un sporta automašīna 8C 2007. gadā.

Uzlabots piecu durvju Giulietta modelis tirgū tika laists 2010. gadā, kas aizvietoja līdz 2010. gadam ražoto modeli 147, bet 2015. gadā Milānā debitēja Giulia modelis. Tā prezentācijā uzņēmuma vadītājs Serdžo Markione sacīja, ka šis automobilis “atgūs tā likumīgo pozīciju tirgū.” Viņš cerēja, ka tas kārtējo reizi būs viens no Itālijas dizaina un stila vadošajiem simboliem, paužot itāļu tehnoloģiskās prasmes un radošo garu.

Vērienīgas investīcijas

Bijušais uzņēmuma īpašnieks Fiat Chrysler 2014. gadā paziņoja par tā tobrīd ambiciozo plānu Alfa Romeo investēt piecus miljardus eiro un atgūt slavu, kas pavadīja tā automobiļus, tostarp Duetto Spider, ar ko Dastins Hofmans brauca 1967. gada filmā “Absolvents”.

Šī ambiciozā plāna ietvaros uzņēmums plānoja līdz 2018. gadam tirgū laist astoņus jaunus modeļus, tostarp divus Alfa Romeo SUV, kuru tirdzniecības apjomu bija paredzēts sasniegt 400 000 vienību apmērā, kas ir piecas reizes vairāk salīdzinājumā ar tā laika pārdošanas apjomu. Taču rūpnīcai izdevās realizēt tikai daļu no šiem plāniem, un pēdējos piecos gados tirgū nonākuši vien daži modeļi: Giulia, Stelvio ar jaudīgākajām Quadrifoglio versijām, kā arī ierobežota daudzuma Giulia Quadrifoglio GTA un GTAm, ko nekavējoties iegādājās kolekcionāri.

Tā ir kā mīlestība!

Alfa Romeo pārstāvniecības “Autobrava” pārstāvis Uvis Braunfelds norāda, ka Alfa Romeo ir ļoti izteikts raksturs un ārkārtīgi eleganti automobiļi, ko, iespējams, vislabāk raksturo uzņēmuma autobraucēja Enco Ferari sacītais: Es joprojām labi atceros Alfa Romeo, tāpat kā savu pirmo mīlestību. Tā ir kā bērna šķīsta mīlestība pret māti.

“Es ilgi meklēju automašīnu, kas man katru dienu sniegtu braukšanas prieku. Ielas nav sacīkšu trase, bet tas nenozīmē, ka mēs nedrīkstam izbaudīt braukšanu. Šis automobilis ir tava ķermeņa turpinājums, un šī sajūta mūsdienu tehnikā ir reta parādība. Cilvēki saka, ka tu neesi īsts “benzīngalva”, ja tavā dzīvē nav bijis Alfa Romeo automobilis. Esmu viens no viņiem,” skaidro viens no labākajiem Lietuvas sacīkšu braucējiem Dominiks Butvils, kurš brauc ar Alfa Romeo Stelvio.

Logo mistērija

Pēc kara un pēc tam, kad Itālija kļuva par republiku un karaliskā ģimene pameta valsti, Savojas mezgli logo vairs nebija atrodami. Un tad, kad viens no uzņēmuma pazīstamākajiem automobiļiem Alfasud tika saražots jaunā rūpnīcā netālu no Neapoles, no logo tika izņemts arī vārds “Milāna”, un stilizēts Viskonti pūķis. Alfa Romeo logo, kas izmantots līdz šim, tika ieviests 2015. Gadā.

alfa-romeo-interesanti-fakti-vesture